NieuwsKulturele Kring AmbrozijnArtistiek Tijdschrift AmbrozijnWedstrijden
 

 

Artistiek Tijdschrift

Abonnementen

Verschijningsdata

Literaire inzendingen

Contact redactie

Taal & Teken

Inhoud


Privacyverklaring

 


Momentopname Ute Resch

Ute Resch woont en werkt in de Vanden Driesschestraat 18 in Zellik.

In mei 2009 zal werk van haar te zien zijn op de tentoonstelling CONCREET in CC De Steiger in Menen.

 

Bekijk enkele werken.

Gedicht 1

Gedicht 2

Obdachboot was het eerste werk dat ik van Ute Resch (° Niederranna in Oostenrijk, 1941) leerde kennen. Deze installatie was aanvankelijk te zien in de zomer van 2004 in de Aula Carolina in Aken en werd in 2005 geselecteerd voor de tentoonstelling Boven tekens heen in de Sint-Tillokerk in Izegem. Het werk kreeg de titel: Onderdakboot.

Zeven oude balken uit het dak van een schuur in de buurt van Zellik, waar Ute woont, vormen de boeg van een boot. De middelste balk is belegd met bladgoud en bekleed met jute en prikkeldraad. De kruisiging en de verheerlijking van Jezus Christus in beeld gebracht. Het werk riep bootvluchtelingen en kerkasiel bij me op. Geloof en verbeelding, gecombineerd met een bewust en creatief gebruik van materialen, typeren deze maatschappelijk geëngageerde kunstenares.

Dit geldt evenzeer voor Kruisweg, een werk dat bestaat uit 14 boeken die blad voor blad gescheurd zijn en beschilderd met zwarte inkt. De boeken zijn onherkenbaar geworden. Het verhaal is weggeveegd.

Het scheuren heeft deze anonieme boeken herleid tot waaiervormige objecten met de driehoek als basisvorm. Het verband met de onderdakboot met zijn driehoekige grondvorm was mij meteen duidelijk. Ook inhoudelijk verbeelden deze anonieme boeken ‘sans-papiers’ (!) de uitdrukking van een in mijn ogen opzienbarende vorm van lijdensweg.

Omgeven door de ‘14 zwarte staties’ ligt een gaaf wit boek dat naar de verrijzenis verwijst en ons hoop geeft: het boek dat door ieder die het ziet nog ingevuld moet worden. “De boeken van Ute Resch ontsluiten voor de aandachtige toeschouwer een spirituele diepte” schrijft priester Mark Delrue, auteur van het boek Kunst en spiritualiteit (Lannoo, 2005).

“De vijftien staties zijn als spiegels voor ons innerlijk behang. Ze ontmoeten elkaar in het teken van het kruis. Het Bijbelboek is de kracht van dit ontwerp. (...) Ute Resch laat ons de vrijheid om persoonlijk het passieverhaal op het eigen leven te plaatsen.”

Deze kunstenares beheerst het materiaal in die mate dat het spreekt. De goede schikking en de juiste spanning maken van elk beeld een sleutel.

Willem De Rynck