NieuwsKulturele Kring AmbrozijnArtistiek Tijdschrift AmbrozijnWedstrijden
 

 

Artistiek Tijdschrift

Abonnementen

Verschijningsdata

Literaire inzendingen

Contact redactie

Taal & Teken

Inhoud


Privacyverklaring

 


Momentopname Wilma Vissers

 

Bekijk enkele werken.

www.wilmavissers.com

Uit de inzendingen voor de kafttekeningen van de 26ste Ambrozijnjaargang kozen we voor vier bijdragen van Wilma Vissers uit Groningen. Het werk van deze Nederlandse kunstenares lijkt achteloos op papier gezet. Toch maken deze tekeningen deel uit van een almaar doorgaande beweging van plastisch denken over schilder- en tekenkunst. Het is een al-doende-denken dat eigen is aan de beeldende taal.

Wilma Vissers: “Een tekening begint vaak als een vaag idee of vage vorm in mijn hoofd. Ik heb geen idee waar het heen zal gaan voordat het op papier staat. Elementen van landschappen zijn erin terug te zien. Kleine dagelijkse dingen en ontmoetingen kunnen ook een rol spelen.”

In de catalogus die verscheen in 2006 naar aanleiding van haar solotentoonstelling in de Kunstruimte NP 40 in Amsterdam schreef ze: “Tijdens het maken van een werk vraag ik me altijd af hoever ik kan gaan met dingen weglaten. Ik kies voor afwijkende maten bij het bepalen van de drager om de monumentale uitstraling van het werk te verhogen.

Het afgelopen jaar waren ook bestaande objecten als een verfspatel, ijsstokje of grote lucifer grondvlak van mijn schilderwerk. Door het kiezen van een ongebruikelijke drager krijgt het werk een lichtvoetige en humoristische lading die voor mij de loodzware geschiedenis van de schilderkunst relativeert.” De relatie van het werk tot de presentatieruimte is voor Wilma Vissers een belangrijk gegeven.

In haar studio zijn de werken onregelmatig opgehangen. De totale ruimte is voelbaar. Het geeft mij als toeschouwer het gevoel deel uit te maken van het werk.

Wilma Vissers (° 1962) volgde een kunstvakopleiding in Den Bosch en in Groningen. De voorbije jaren stelde ze tentoon in Amsterdam, Appingedam, Heerenveen, IJmuiden, Wirdum en Woerden.

Willem De Rynck